tiistai 26. syyskuuta 2017

YOGA GIRL

Hahaa, no en todellakaan ole!! Mutta tärkeintä ei aina olekaan se, mitä on, vaan se, miltä tuntuu!


Aloitin eilen uudessa joogaryhmässä ja suorastaan leijun vieläkin. Olen jo pitkään ollut innostunut joogasta, mutta en oikein ole löytänyt itselleni sopivaa ryhmää. Asumme sen verran syrjässä, että vaihtoehtoja ei ole kauheasti. Lähimmälle joogastudiolle on matkaa niin paljon, että sinne en ole tullut lähteneeksi (vielä), vaan olen testannut kansanopiston joogaryhmiä. Ensimmäinen vaihtoehto ei ollut riittävän fyysistä, meinasin nukahtaa tunneille. Seuraava oli sitten liiankin haastava ja tunsin oloni todella surkeaksi takarivissä ähistessäni. Yksikään tunti ei tuottanut hyvää oloa, ei henkisesti eikä fyysisesti. Lisäksi olen kokeillut eri yhteyksissä yksittäisiä joogatunteja ja ne ovat kyllä useimmiten olleet tosi kivoja ja olen ollut ihan fiiliksissä. Kyseessä on kuitenkin aina ollut joku kertaluontoinen tunti, joten se hyvä fiilis on aina jäänyt satunnaiskokemukseksi. Mutta nyt nappasi, tämä uusi ryhmä vaikuttaa mulle just sopivalta. Opettajalla on ihan älyttömän paljon merkitystä mulle ja tykästyin myös häneen välittömästi.

Palatakseni tuohon aloitukseen: olen raa'an realistisesti tietoinen siitä, että olen kaikkea muuta kuin sulava ja notkea jooganainen, joka asanasta toiseen siirtyessään hymyilee salaperäisesti sisäisen joogin valon loistaessa hänestä... Ei ei ei; olen just se tunnin jäykin, kömpelöin ja möhköin tyyppi, joka rojahtaa alaspäin katsovasta koirasta pärställeen, koska käsivoimat ei riitä ja kämmenetkin hikoilee niin älyttömästi, että matosta ei saa mitään pitoa. Mutta hei tiedättekö mitä - ihan sama!! Jooga tuntuu hyvältä ja saa minut tuntemaan itseni hyväksi. En yhtään vällää siitä, että en vielä osaa tai taivu, koska nythän tämä vasta alkaa, minun joogamatkani.

Tällainen mä taidan sielä tunnilla olla...

... mutta tältä musta usein kuitenkin tuntuu <3
Haluaisin ottaa jokapäiväiseksi tavaksi aloittaa aamu 15 minuutin joogalla. Enkä vain pelkästään halua, vaan meinaan sen myös aloittaa. Syy siihen, että homma on vielä suunnittelun tasolla on yksinkertaisesti se, että alkusyksyn lukujärjestykseni on ollut aamupainotteinen ja minun olisi pitänyt herätä ihan epäinhimilliseen aikaan saadakseni edes lyhyen aamujoogan mahtumaan aikatauluuni. Lukujärjestys muuttuu ihan kohta ja alan kehitellä aamujoogarutiiniani.


Ihan rehellisesti täytyy myöntää, että viivyttelyyn on toinenkin syy. Mua pelottaa! Mietin pitkään, kehtaanko kirjoittaa tästä, mutta mun on toisaalta vaikea uskoa, että olisin maailman ainoa, jolla tämmöisiä outoja pelkoja on. Pelottaa??? Joogata yksin aamulla 15 minuuttia?? Miksi ihmeessä?

Tätä on itse asiassa tosi vaikeeta selittää. Pelko on ehkä vähän väärä sana, mutten toisaalta keksi mitään parempaakaan... Sama pelko mulla on esim. salille menemisen suhteen ja yleensäkin liikunnan aloittamisessa pitkän tauon jälkeen (kuten mulla nyt on ollut). En pelkää mokaavani, en pelkää muiden ajattelevan minusta jotain, vaan pelkään itseäni ja epäonnistumista. Että olen halunnut kauheasti tehdä jotain ja että sitten en kuitenkaan saakaan sitä aikaiseksi. Että joogaisin vain yhden kerran aamulla ja se jäisi sitten siihen. Tai että kävisin salilla vain yhden kerran ja sekin jäisi sitten siihen.

Tämähän on ihan älytöntä, eikö olekin?? Olipa hyvä kirjoittaa tämä auki, koska nyt näen itsekin, kuinka järjettömästä asiasta on kyse. Onko muilla kokemusta samasta pelosta?

Toinen tohon "pelkoon" liittyvä aspekti on lyhytjänteisyys. Olen aina ollut todella kärsimätön tyyppi ja mun pitkäjänteisyys on asteikolla 0 - 10 jotain siellä miinus viiden paikkeilla :) Näin ollen joogassa (tai missä tahansa lajissa) kehittyminen on ollut mulle aina kova paikka ja tulee varmasti nytkin olemaan. Turhaannun viimeistään kolmannen tunnin jälkeen, kun kehitystä ei ala tapahtua ja usein olenkin sitten luovuttanut.

Mulla on nyt yhtenä isona tavoitteena tulevina kuukausina (lue täältä: 561 päivää) heittää romukoppaan kaikki tällaiset älyttömät pelot ja esteet mun hyvinvoinnin tieltä. Sisäinen Yoga girl on herännyt ja nyt annan sille mahdollisuuden!

Käytkö sä joogassa?


p.s. unohtui muuten tällä kertaa merkitä muistiin kuvien lähteet... anteeksi tekijänoikeusjumalat!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kävit :) Kiitos kun jätät kommenttisi!